Pages

Jun 13, 2011

ayam masak merah versi ubat gamat

hari2 aku tgk blog aku ni...rasa mcm ada smgt nk update balik..tp perlu wat byk kerja skit la..nk tukar kan wajah baru untuk blog ni..lau rajin nanti akan di usahakan...hmmm...arini rasa nk share cite skit la..berkaitan minat baru aku...1 masa dulu minat wat kek2 and amik order skit2 dr kawan2..tp skg ni dh kurang minat la plk nk wat kek2 ni..so beralih arah amik upah memasak untuk catering2 tertentu...dulu mula kan dgn masak nasi lemak untuk 40-60 orang makan..and yg terbaru skali ni aku amik pngalaman baru..masak untuk kenduri kawen...tp jemputan nya x ramai..300 orang je..and aku just masak ayam masak merah sahaja...include preparing for jelatah n nasi putih...nasi minyak and dalca di upah kepada orang lain...so kisah pngalaman aku tu bermula mcm ni.............

aku sbnr nya x la terer sgt..tp bunyi cam gempak je kan dok masak utk 300 orang...bila kita x biasa masak banyak2 ni,masalah utama dia adalah bila tiba time nak beli bahan mentah..nak bajet tu yg x bape nak reti..tp so far alhamdulillah,apa yg aku bajet aritu x la membazir...cukup2 je...pasni mgkin dh x risau sgt dh bab beli bahan mentah..ok...utk 300 orang makan,aku di suruh beli 20 ekor ayam...tp di sbb kan ayam agak kecik..aku tmbah kan jadi 22 ekor..so bab nak bersih kan ayam ni la aku benci skli sbnr nya..and aku dgn bijak nya telah mengupah sepupu aku untuk basuh ayam tu...tp pasni amik pngajaran dr pngalaman pertama ni,ayam tu kena trus basuh n trus di smpan dlm esb0k pas dh beli...sbb dikhuatiri busuk ayam nya...xleh bia lama...mmg akan cpt busuk..huhu....ok...tugas aku adalah menggoreng ayam n buat ayam masak merah....tp nasib ku baik jgk kerana suami sepupu ku itu byk membantu...so rgn skit kerja....mmg penat tau masak banyak2 ni lau x cukup kakitangan...blh pengsan...ok..operasi menggoreng mula dari pukul 10.30 malam..dgn ada nya 1 dapur je...jenuh la nk mengabehkan ayam tu..smp kol 3 pagi kot baru abeh goreng...pastu nk jd cite..myk yg dibekal kan oleh org tu adalah terhad..n myk cap A tu mmg laa x bagusss..bila dh nk last,myk tu jd hitam tau..hangit suda...n menghasil kan bau n rasa cam minyak gamat....so aku dh cuak la jgk kan..takut terjejas rasa ayam tu nanti...and nak dipendek kan cite,pg esok nya aku gaul kan ayam ngn sambal dia...panas kan kejap atas api...tiba2 rasa cm x best..bau myk gamat pun terhasil..aku amik sudu n rasa,mmg sah rasa ubat gamat..uwaaaaaaaaaaaaaa...time tu tuhan je tau betapa cuak nya aku..spoilt btl...aku dh xde mo0d dh...aku salin sume ayam tu dalam periuk lain..gigih ok..dh la berat..angkat sorg2 lak tu..perhhh...mmg mencabar..pastu aku trus la msg org yg berkenaan tu,aku soh dia amik je mskan tu,aku xleh nk tgu dh..dh tensi0n sgt amat..aku perlu tido..kepala dh bengal dh rasa...sbb ari sabtu tu aku bgn pg trus p pasar..pastu sebok masak utk family..pastu kesah kan hal msk kenduri tu...mmg aku x tido la sehari suntuk smp keesokan hari nya..mau x rasa cm nk terputus urat tengkuk...huhu...pastu aku sempat la msg abg catering tu sblm aku tido..aku ckp cmni...

"abg mie..org rasa ayam tu mcm rasa ubat gamat la...org frust sgt n rasa cm xnk amik upah pun ada...abg mie amik la sume brg2 tu...org nk kena tid0 dulu..dh weak..k salam,tata.."

dalam pada tu aku berdoa supaya ayam tu berubah rasa bila org lain mkn..x la rasa ubat gamat...lbh kurg cm mintak keajaiban terjadi la...huhu...hmmmm..takut sehhhhh...bg mkn 300 orang...ayam lak tu..main dish...org yg kawen tu dh la bajet ciput..just dia order ayam msk merah,dalca n jelatah je..so mau aku x cuak..lau ayam x sedap apa cerrr kan...huhu...seram2...

pastu aku pun tido la smp pukul 2ptg...bgn2 trus p s0lat mkn sume...pastu dlm kol 4 abg mie tu dtg anta periuk nasi...rasa cm xnk jmp je abg mie tu..huhu..tp nk wat cmna..bkn leh lari pun..aku pun ckp la...cmna ayam???rasa ubat gamat x??pastu abg mie tu jawab...eh mana ada rasa ubat gamat angah...sume makan elok je..sume ckp sedap...fuhhhhh..aku ni yg dr td rasa bingung trus lega dgr dia ckp cmtu..then trus dia hulur duit upah kat aku...alhamdulillah..syukur..rezeki...amin...(bila kita wat kerja ngn ikhlas n slalu disulam kan dgn bismillah dlm tiap lngkah,pasti kita akan mendapat keberkatan)

pastu x bape lama pastu,abg mie tu msg aku..dia tny ttg bayaran tu..dia ckp kat aku ok x ngn bayaran tu???aku pun ckp syukur...alhamdulillah... =)

pastu ayat ni yg aku xleh lupa n wat jadi pemangkin smgt untuk aku trus mencebur kan diri dlm bidang catering ni... "angah..terima kasih tau...ayam tadi sedap sgt..serius..x tipu.." aku time ni trus rasa berdebar je..x sngka yg msakan aku tu leh di trima..walaupun aku baru 1st time masak utk kenduri kawen...apa2 pun segala penat n sakit tgn sbb luka2 mmg berbaloi la..aku suka sgt...pasni lau ada chance,aku nk wat ngn serius n lg bagus...insyaAllah..seronok wat bnda yg kita minat..aku ada impian aku..stelah lama aku mencari apa yg aku nk wat utk support life aku ni..akhir nya aku rasa ni la jiwa aku...minta2 diberikan peluang untuk terus memperkukuhkan dan memperbaiki kehidupan aku ke taraf yg lebih selesa...AMIN~

No comments:

Post a Comment