Pages

Jun 22, 2011

Tazkirah Rabu~

dalam kehidupan skrang dh ramai yg x berpegang teguh pada ajaran agama nya..segala hukum hakam di langgar mcm tu je kan...segala sunnah dipandang remeh...kalau skarang ni pun dh mcm tu..mcm mana ngn masa akan datang..makin gerun kalau kita difikirkan..aku ni pun x la pndai sgt bab2 cmni...tp suka untuk memperkatakan bnda yg fakta...kita sndri blh menilai kehidupan kita skrg ni kan..adakah patuh pada tuntutan NYA atau juga termasuk dalam golongan yg memandang remeh??hmm...tepuk dada tanya hati... =)

itu sedikit sebanyak la pasal kehidupan manusia di muka bumi ni...tp kalo dikecilkan sdikit skop nya..aku nk sgt bincang kan psl "kehidupan berumahtangga"...dari awal perkenalan yg sweet2...merangkap ke alam pertunangan yg kadang indah n kadang gelora..terus la menuju ke alam perkahwinan...alam perkahwinan yg x semua sama arus nya dgn org lain...ada yg kita tgk sentiasa caring each other...ada gak yg kita tgk bermasam muka je all the time..n ada jgk yg kejap hepy kejap sedih...tu sume asam garam kehidupan rumahtangga..byk pasang surut nya...tp yg aku fikirkan skrang..mcm mana kita nk kekal kan sume ni smpai hujung nyawa kita..bg yg sentiasa bahagia tu aku x kisah la kan..tp bg sape2 yg mengalami masalah dlm rumahtngga dia tu..cmna nk wat??cmna nk kekal kan keharmonian tu??tp aku rasa byk faktor gak la dlm mengekal kan sume tu..n ada sbb nya jgk kenapa permasalahan sering berlaku dalam rumahtgga...kan??

tp kat sini la kan..aku nk ckp..kalau si suami tau tanggunjawab nya..si isteri pun paham apa tugas nya..its n0thing matter rite??kalau la blh kan...aku nak sgt si suami ni tau cara2 mcm mana Nabi junjungan kita Rasulullah SAW menjaga,mengasuh,membahagiakan,menajalan kan tugas n tggungjawab nya pada para isteri2 nya...sgtla bagus kalau si suami dapat menghayati apa yg dilakukan oleh Rasulullah SAW pada zaman itu dalam kehidupan dia bersama isteri2 nya..aku ada la terbaca skit byk pasal tu,tp mmg la xkan merasa dh lah zaman skrang ni utk para suami ikut apa yg nabi wat pada zaman tu kan..

kalau lah ada pun pada zaman skrg ni mmg la aku rasa itu la isteri paling bahagia dlm dunia ni...hmmm...tp berbalik pada kata2 ni...lelaki/wanita yg baik,akan mendapat pasangan yg sama baik dgn nya..mmg dah tercatat begitu dalam hadis...=)

apa2 pun..dalam kehidupan kita berumahtngga mmg la sifat tolak ansur,bantu membantu,hormat menghormati patut menjadi amalan...suami yg paham konsep n ada pegangan agamanya pasti x culas dalam membentuk keluarga nya...kalau betul pengendalian nakhoda sesebuah kapal,pasti kapal itu x kan karam...kan??jika si suami hnya pndai menghentam dan hanya tau menggunakan kuasa veto dia sbg suami tanpa dia paham apa tugas dan tgjwb sbnr dia,mmg lah xkan aman rumahtgga dia...kuasa veto ni aku bg contoh simple je eh...dia lapar,dia nk ada org hidangkan makan..dia nak baju,dia s0h org carikan,dia tnggl baju,dia nk ada org kutip kan,dia bg sepah,dia nk ada org kemaskan...cmtu la lbh kurg kuasa veto seorang suami...sbb apa???sbb dia dh bayar lebih(hantaran yg beribu2 tu) waktu nk kawen dulu..so apa guna ada isteri kan??blh la suruh sesuka hati..sbb dlm fikiran suami yg mcm ni...tgjwb isteri pada dia je yg di beratkan...tp dia lupa tgjwb dia plk pada si isteri..itu lah yg kerap sgt terjadi pada suami zaman skarang..tp aku x ckp sume la..hanya segelintir.. =)

sebut skit pada zaman nabi kita dulu..yg aku ingt la kan..ada 1 kisah tu..1 mlm tu siti khadijah dh tido dh time tu...nabi balik mlm tu,nabi rasa sgt lapar...dia pergi jenguk ke dapur...buka tudung saji..tp apa yg dia dapati waktu tu xde apa hidangan bawah tudung saji tu...nabi pun menutup balik tudung saji tu dan terus berlalu tanpa mengejutkan isteri nya utk menyediakan makanan kerana kasihan kan isteri nya yg sedang nyenyak tido..dia terus beniat utk berpuasa...Subhanallah...sikap mcm tu la yg perlu ada dalam tiap insan yg bergelar suami..tp ni tidak..kalo rasa lapar je tgh mlm...nk mkn..sgup la kejut bini tu soh msk kan telur ke apa ke...MasyaAllah...smp ati btl suami jenis mcm tu kan..bkn nk kata la..tp mmg ada kan sikap2 suami yg mcm tu...kuasa vet0 la kata kan..hmmm..penat dh aku rasa nya nk menaip..takut nt taip lg byk ada bnda yg tersingkap..heheh...lgpun bab2 mcm ni yg ada sngkut paut ngn agama ni jgk x perlu nk ulas lebih2 kalo kita x berapa arif akan nya...btl x...takut nt jd terpesong..so apa yg aku share arini adalah sekadar renungan bersama..xde kena mengena ngan mana2 pihak..aku hny berckp secara am je...bkn semua kehidupannya sma kan..ada yg selesa,sempurna,bahagia..alhamdulillah..tp kalo ada yg sebalik nya..bwk2 kan bersabar...kebahagiaan pasti dtg jua akhir nya..wallahualam..

salam.....

No comments:

Post a Comment